Sociale media en omzet

Zoals jullie hebben kunnen zien is het programma voor de FIN bijeenkomst van aanstaande woensdag 1 februari 2012 veranderd. In plaats van een lezing over de restauratie van de Vesting is er nu een lezing van Lars Ros over het toepassen van Sociale Media voor zakelijk gebruik. In de uitnodiging staat uitvoerig omschreven welke onderwerpen aan de orde komen. Het bestuur gaat er van uit dat de lezing interessant is voor al onze leden. Duidelijk zal zijn dat een goed gebruik van sociale media voor ieder bedrijf een vrij goedkope manier van adverteren kan opleveren. Sociale media zijn in vele gevallen geen goed nieuws voor traditionele reclamebureaus en de traditionele media. Duidelijk is dat zelfs wanneer men zich als bedrijf professioneel laat adviseren over de inzet van de nieuwe media, de totale PR en communicatiekosten voor bedrijven aanzienlijk omlaag kunnen. Dit geldt zeker ook voor werving en selectie en ook de link tussen bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, twitter en de uitgebreide internet site van de ondernemingen met daarop bijvoorbeeld hun aanbiedingen, zorgt al voor een behoorlijke omwenteling in het traditioneel communiceren met klanten en relaties.

De ledencommissie van de FIN probeert ieder jaar een lezing over dit soort onderwerpen te organiseren omdat nog steeds blijkt dat veel van onze leden nog niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van sociale media. Ik hoop dus ook dat u allen uw eigen stappen op het gebied van de nieuwe media nog eens tegen het licht houdt en dan enigszins voorbereid naar de bijeenkomst van aanstaande woensdag komt. Ik hoop verder dat deze bijeenkomst toch ook wat verlichting in de kosten gaat brengen voor veel van onze leden. Maar al te vaak zien we op dit moment dat bedrijven die in zwaar weer verkeren, al hun eigen vermogen hebben gebruikt om verliezen aan te zuiveren. Veel bedrijven moeten om hun personeel, de belastingen en te hoge huren te kunnen blijven betalen, op dit ogenblik alle zeilen bij zetten. Het is dan moeilijk om het tij te keren door geld te besteden aan innovatieve maatregelen of door bijvoorbeeld op zoek te gaan naar nieuwe markten en daarmee naar nieuwe klanten.

Van enkele van onze leden heb ik vernomen dat zij graag zouden willen dat FIN leden elkaar toch iets meer de bal zouden gaan toespelen. Er zijn leden die zich beklagen dat ze nog nooit zaken hebben gedaan met een medelid. Dat horen we als bestuur en ledencommissie vooral wanneer leden vertellen dat zij in het kader van verdere bezuinigingen hun abonnementen en lidmaatschappen tegen het licht houden. Ik heb al eerder een beroep op u gedaan om bij ongeveer gelijke prijzen en / of gelijke geschiktheid meer aan elkaar te denken. Naast het gebruik van nieuwe media, waarbij in sommige gevallen toch ook wel eens met hagel geschoten wordt op een hele grote doelgroep, breng ik u onder de aandacht dat geld besteden op het lokale niveau, eventueel ook via uitingen in sociale media van lokale ondernemers, voor iedereen van belang kan zijn, en ik roep u dan ook op om juist in deze tijd ook aan uw medeleden en bijvoorbeeld de lokale detailhandel in Naarden en Bussum te denken, wanneer u geld gaat uitgeven. Ze kunnen uw klandizie allemaal goed gebruiken.

Deel dit bericht