Op vrijdag 21 september jl. vond het jaarlijkse FIN Golftoernooi plaats op de golfbaan van Naarderbos. Ook dit jaar hadden we weer goed weer. Er waren veel deelnemers. De organisatie was weer in handen van René Pas en Gijs Klok. De professionals van de golfbaan helpen echter graag, en dat wordt gewaardeerd. Het eten, een buffet, was goed verzorgd. We hadden een eigen afgescheiden ruimte. De opkomst was heel goed te noemen. Ieder jaar valt het weer op dat er mensen zijn die alleen komen golfen en die we op vergaderingen nooit zien. Ikzelf had het geluk te mogen spelen met Dirk Jan Rol van de Courtine Groep. Niet alleen speelde hij een fantastische wedstrijd, maar bovendien moest hij bekennen dat hij voor de eerste keer bij de FIN kwam. Ik hoop dat, nu we hem overladen hebben met prijzen, hij een volgende keer ook tijdens een reguliere vergadering verschijnt. Dirk Jan werd eerste en Jasper Siewe tweede.
De dag ervoor was ik aanwezig tijdens het voorzittersoverleg zoals dat georganiseerd wordt door de Kamer van Koophandel in Hilversum. Aandacht werd onder meer besteed aan een nieuw regionale economisch ontwikkelingsraad (REO) die er gaat komen. Het is de bedoeling dat een gedeputeerde daarvan voorzitter wordt. Verder zouden er onder meer twee wethouders in komen die de gemeentes in de regio zullen vertegenwoordigen. Er komen ook nog vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en een vertegenwoordiger van de Kamer van Koophandel in te zitten. Laten we hopen dat dit samenwerkingsverband vruchten gaat afwerpen. Er moet beleid worden ontwikkeld en uitgevoerd (Regionale Economische Agenda) en dat moet breed gedragen worden. Hopelijk krijgen de bestuurders van het nieuwe samenwerkingsverband wat mogelijkheden om stappen te zetten. Het blijft anders steeds uiterst moeizaam om te proberen om negen gemeenteraden in de regio op één lijn te krijgen.
Ook werd kort het RRAAM besproken. Dit gaat over het Rijk – Regioprogramma Amsterdam / Almere / Markermeer. Onder meer wordt daarin gekeken waar de huizenbouw de komende jaren gaat plaatsvinden en hoe de gebieden ontsloten worden. In alle visies krijgt Almere 60.000 nieuwe woningen. Dat zou dan gaan om ongeveer 195.000 nieuwe bewoners. De ontsluitingswegen zijn onderwerp van het rapport. Het is angstaanjagend te lezen dat er ook serieus wordt overwogen om al het verkeer te leiden over de bestaande Hollandse brug. Wellicht met wat aanpassingen maar zelfs dat is nog de vraag. Om al het verkeer van en naar een stad met 350.000 inwoners gericht op de regio Amsterdam via één verbinding met die stad te laten verlopen is een wereldvreemd en uiterst riskant voorstel. Een verkeersinfarct is zeker. Een omleiding via de A27 en de A1 langs Laren en Blaricum is feitelijk onmogelijk. In het rapport wordt verder voorgesteld dat er eerst woningen gebouwd worden en dat dan pas de infrastructuur wordt aangepast. Men doet het voorkomen alsof dat iets nieuws is. De opstellers zijn waarschijnlijk vergeten hoe Almere ooit ontwikkeld is en over welke wegen het verkeer toen werd geleid. Alle mensen die al lang in Almere wonen en inmiddels bijna de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben, weten dat ze hun hele werkzame leven in files hebben gestaan omdat de infrastructuur altijd ver achterbleef bij de behoefte.
Het is zeer zorgelijk te zien dat de bestuurders en opstellers van dit soort rapporten zo weinig realiteitsgevoel hebben en bovendien de economische aspecten volkomen uit het oog lijken te verliezen. Ik sluit me graag aan bij de bestuurders van Almere en bijvoorbeeld van VNO NCW die al heel duidelijk hebben gemaakt dat een uitsluitende ontsluiting via de Hollandse brug feitelijk onbespreekbaar is.