De FIN bijeenkomst van maart op locatie bij Verkeersschool Jan ter Beek te Bussum was een groot succes. Misschien wel de grootste opkomst ooit. Iedereen was enthousiast na afloop. Ik heb Jan en zijn zoon schriftelijk namens de leden bedankt. Een mooi programma en een geweldige catering. Om het toch even duidelijk te maken, betaald door onze gastheer. Wat wel een beetje tegenviel voor sommigen was het theorie examen waaraan zij zich vrijwillig onderwierpen. Gemiddeld hebben onze leden al lang hun rijbewijs. Er is aan de verkeersregels in de loop der jaren veel gesleuteld. Die wijzigingen worden door de Rijksoverheid en de pers niet of nauwelijks onder de aandacht gebracht en dan wordt het wel erg lastig om maximaal van 5 van de 40 vragen fout te hebben. Geen van onze leden slaagde. Wij troosten ons een beetje. Uiteindelijk gaat het bij deelnemen aan het verkeer wel om opletten en gevoel hebben voor andere verkeersdeelnemers. Op de automatische piloot kom je met wat levens- en rijervaring zelfs zonder de verkeersregels te kennen heel ver. Toch zit er natuurlijk wel wat in om iedereen eens in de zoveel jaar een opfris cursus te laten volgen.
Op donderdag 9 maart vond Gooi on Stage plaats in onze Grote Kerk. 750 enthousiaste VMBO leerlingen gingen kennis maken met vertegenwoordigers van vele beroepen en ambachten. De bedoeling is dat ze wat geholpen worden bij het maken van een beroepskeuze. Er volgt na de kennismaking en oriëntatie een korte “hands on” stage op het bedrijf van de aanwezige ondernemers. Er waren dit jaar weer veel FIN-leden die aan deze dag meededen en zelfs bij de organisatie betrokken waren. Hulde daarvoor.
De regio wordt de komende weekends geteisterd door werkzaamheden aan de A1, A6 en A9. Het is voor veel mensen heel lastig om zich daar rekenschap van te geven. Echt een stuk omrijden is toch vaak het beste. Dit ook omdat er bij Rijkswaterstaat wel veel mensen werken die verstand hebben van bouwen, maar veel minder mensen die verstand hebben van het in goed banen leiden van het verkeer en het inspelen op de emoties van weggebruikers. De bewegwijzering en het open stellen van alternatieve routes is een echt zwak punt. Jammer van al het goede werk.
Ik rijd niet vaak met het openbaar vervoer maar dit weekend mocht ik weer met de NS. Altijd als ik rijd is er wel iets aan de hand op het spoor. Ook deze keer geen gewone rit naar en van Maastricht naar Naarden –Bussum. Anders dan bij RWS betekent werkzaamheden op het traject Utrecht – Den Bosch namelijk bij NS niet dat er geen werkzaamheden zijn aan het traject Den Bosch naar Utrecht. Volgens de NS betekent hun mededeling dat het spoor in beide richtingen is afgesloten. Gelukkig is de Nederlandse taal bij RWS dan toch weer wat beter verzorgd.
Woensdag 15 maart verkiezingen. Het wordt spannend. De formatie wordt waarschijnlijk nog spannender. Het zal ook wel lang gaan duren. Dat is niet goed voor het land dus laten we hopen dat alle partijen die elkaar uitsluiten of bijna uitsluiten toch minstens een serieuze poging doen om er snel uit te komen. Hopelijk kunnen ze de kiezer ook duidelijk maken dat coalitievorming leidt tot het sluiten van compromissen en dat het niet zo zal zijn, zoals vrij veel kiezers wensen, dat in de regering zitten betekent dat je je verkiezingsbeloften altijd volledig moet kunnen waarmaken. Dat kan in Nederland nu juist per definitie niet. Niet voor rechts en niet voor links en zelfs niet voor het midden.
Op 23 maart zitten we als FIN weer bij elkaar om de verkiezingsresultaten en meer te bespreken. We zijn dan te gast in het hernieuwde Filmhuis in Bussum. De borrel wordt gesponsord door Drukkerij Imprimo van Rob Pekelharing, Van der Aart Schoonmaakdiensten te Naarden en Gijs en Van Cleef, aannemers te Naarden en nauw betrokken bij de recente verbouwing. Het wordt een leuke middag zo is mij door de actieve ledencommissie verzekerd.
In de lokale politiek zijn belanghebbenden door de gemeenteraad uitgenodigd voor een inspraakavond (politieke avond) over het erfpachtbeleid op 22 maart en is de leegstand van winkelpanden weer onderwerp van gesprek. De FIN zal naar de inspraakavond gaan. Bij de leegstand gaat het dit keer over het laatste deel van de Havenstraat. Gedoeld wordt op het stukje bij de Landstraat. Ja, daar is leegstand en ja dat was en is te verwachten. Een kwestie van de beschikbare economische informatie lezen. De gemeente zal op korte termijn duidelijke keuzes moeten maken. Alle huidige winkelstraten blijven steunen en ontwikkelen is een heilloze weg. Dat leidt alleen maar tot extra schade. Daar zijn alle deskundigen het wel over eens. Hoe vervelend het voor sommige mensen ook is en hoe moeilijk de beslissing ook is, er zal geconcentreerd moeten worden. Niets doen is geen optie. Laat dorpsmanager Ellen van Vossen haar tijd alvast nuttig besteden.