Op 19 maart gaan we weer naar de stembussen. Dit maal voor de gemeenteraadsverkiezingen Naar verwachting zullen nog minder mensen geen stemmen dan bij andere verkiezingen voor lagere overheden en de EU. Dat is natuurlijk jammer maar het geeft wel aan dat de politiek steeds verder van de mensen komt te staan. Wat dat betreft is het natuurlijk niet vreemd dat vele lokale partijen hoge ogen gooien. Bijna iedereen is het er wel over eens dat landelijke partijen bijvoorbeeld helemaal niet in de waterschappen thuis horen, maar de vraag waarom landelijke partijen op lokaal niveau een rol spelen wordt ten onrechte nog weinig gesteld. Toch is die vraag reëel. Groepen gelijkgezinden op lokaal niveau behoeven zeker landelijk niet hetzelfde te stemmen. In Bussum is er inmiddels een lokale partij. Dat brengt de politiek iets dichter bij de Bussumer. Jammer natuurlijk dat de raad maar voor anderhalf jaar gekozen lijkt te worden. Daarna zou een partij die zich uitsluitend richt op het Bussums deel van de gemeente eigenlijk zijn taak moeten beëindigen of zich moeten omvormen. In Naarden is vreemd genoeg geen lokale partij. Ook de PVV en SP doen niet mee dus de gevestigde partijen kunnen een mooie uitslag scoren. Weinig partijen komt wel de bestuurbaarheid ten goede. Dit omdat er minder partijen in de raad komen en vergaderingen daardoor korter duren en besluitvorming iets eenvoudiger wordt. Helaas is een nadeel van lokale partijen dat ze vaak nee stemmers verenigen of bijvoorbeeld voor 1 onderwerp geformeerd zijn. Als er dan vervolgens bestuurd moet gaan worden, liggen interne conflicten en als gevolg daarvan opsplitsingen met alle gevolgen van dien, voor de hand. Dat is helaas de praktijk.
In onze gemeentes is er inmiddels een stuurgroep fusie geïnstalleerd. Drie burgemeesters en drie wethouders van de gemeenten, een ambtelijk projectleider en een bestuurlijk trekker. Laten we hopen dat het gaat werken. Net over een fusie onderhandelen op het moment dat gemeentes zich moeten gaan bezig houden met belangrijke en ook omvangrijke taken op het gebied van jeugdzorg, werk en inkomen en ouderenzorg en de zorg voor langdurige arbeidsgehandicapten kan voordelen opleveren. Er kan direct een sterk nieuw ambtenarenteam voor de drie gemeentes worden gevormd. Voor andere gemeentes maar mogelijk zelfs voor de fusiepartners lonken de gemeenschappelijke regelingen en het sluiten van nieuwe soorten contracten. Of dat direct besparingen gaat opleveren zoals de rijksoverheid nodig acht, lijkt mij maar zeer de vraag. Ik zelf ben erg pessimistisch. Een heel zwaar takenpakket binnen een kort tijdsbestek onderbrengen bij gemeentes en dan verwachten dat er ook nog bespaard kan worden, lijkt mij wishful thinking. Ligt het niet heel veel meer voor de hand dat de eerste jaren alleen maar duurder zullen zijn? Het blijft de vraag of het ambtenarencorps in het merendeel van de gemeentes klaar is en of de gemeenteraadsleden wel echt geïnteresseerd zijn in andere zaken dan bouwen, sporten en groen. De kennis bij de nieuwe gemeenteraadsleden op de nieuwe taakgebieden, zal bij hun verkiezing bijna nihil zijn en iets anders kan ook realiter niet verwacht worden. De raadsleden die in de drie fusie gemeentes gekozen gaan worden zullen maar een jaar of anderhalf gaan functioneren. Hopelijk pakken ze hun nieuwe taak toch vol enthousiasme op en stellen ze zich met hun dan verkregen ervaring bij de volgende raadsverkiezingen herkiesbaar. Ik persoonlijk had naar de stuurgroep liever alvast een soort super wethouders gezien die op belangrijke beleidsterreinen alvast in de drie gemeente politiek verantwoordelijk zouden kunnen worden. Nu hebben we nog te maken met anderhalf jaar versnippering en in sommige gevallen misschien wel stilstand. Hoogstwaarschijnlijk zal mijn wens op grond van de Gemeentewet moeilijk haalbaar zijn. Een wethouder die aan drie raden verantwoording moet afleggen is natuurlijk lastig. In mijn visie zou het de stuurgroep wel sterker hebben gemaakt.